Zašto su polovni automobili u BiH skuplji nego ikad?
U posljednjih nekoliko godina, cijene polovnih automobila u BiH vrtoglavo rastu, ostavljajući mnoge kupce u dilemi – treba li uopće kupovati polovni automobil ili je bolje štedjeti za novi? Ako ste posljednjih mjeseci gledali oglase za polovne automobile u BiH, sigurno ste se zapitali; ,,Pa zar je ovaj auto stvarno vrijedan toliko?” Odgovor nije tako jednostavan, ali je zanimljv – i pomalo šokantan. Polovni automobili danas u BiH dosežu cijene koje smo prije nekoliko godina mogli samo sanjati, a iza toga stoji kombinacija globalnih i lokalnih faktora. Šta zapravo stoji iza ovih sve viših cijena i na šta treba obratiti pažnju prilikom kupovine?

1. Povećanja potražnja i manjak novih automobila.
Jedan od glavnih razloga rasta cijena polovnih automobila u BiH je jednostavan zakon ponude i potražnje. Zamislite tržište polovnih automobila kao restoran sa samo 10 stolova, a 10x više ljudi želi jesti. Rezultat? Cijene rastu. Pandemije i globalne krize u proizvodnji novih automobila usporile su dolazak novih modela, pa su ljudi koji žele automobil prisiljeni tražiti polovan. Veća potražnja, manja ponuda – klasik ekonomije.
2. Inflacija i rast cijena goriva.
Ekonomija utiče na sve – pa tako i na cijene automobila. Inflacija u BiH, kao i rast cijena goriva i servisa, direktno povećava troškove održavanja vozila. Prodavači polovnih automobila često prilagiođavaju cijene da bi nadokadili povećane troškove – registracija, osiguranje, gorivo…tako da se ne radi samo o cijeni samog automobila. Tako automobil koji je prije godinu dana koštao 10000KM danas košta 12000KM ili više. Kada je vožnja skuplja, cijene polovnih automobila prate taj trend. Ipak, dok čekate da cijene padnu, mnogi prodavači već dižu cijene kako bi nadoknadili povećane troškove – rezultirajući scenom u kojoj automobil star 10 godina košta koliko ste nekada platili novog golfa.

3. Uvoz i porezi.
Većina polovnoh automobil u BiH dolazi iz inostranstva, prvenstveno iz EU. Troškovi uvoza, poreza i carina također utječu na konačnu cijenu. Osim toga, europski standardi i pravila za vozila starija od određenog broja godina dodatno kompliciraju situaciju, čineći polovnu kupovinu skupljom nego što bi se očekivalo. Ponekad se dogodi da automobil koji u Njemačkoj košta 5000€ kod nas ,,skoči” na gotovo dvostruko.
4. ,,Popularni” modeli = skuplji modeli.
Neki modeli automobila postaju ,,statusni simboli” i zbog njihove ,,popularnosti” cijene rastu brže nego kod drugih vozila. Ljudi žele pouzdane automobile s malom potrošnjom goriv, niskim troškovima održavanja i dugim vijekom trajanja. Ova kombinacija karakteristika često podiže cijenu polovnih automobila do rekordnih iznosa.
5. Tržište puni ,,lovci na brzu zaradu”.
Nažalost, tržište polovnih automobila u BiH nije uvijek transparentno. Pojedini prodavači svjesno zadržavaju bolje modele kako bi podigli cijene ili ih prodaju brzo kada potražnja poraste. Takva ograničena ponuda dodatno utiče na cijene i stvara percepciju da su automobili skuplji nego ikad. Ponuda je ograničena, a kupci plaćaju više – ponekad više nego što vrijedi sam automobil.

Savjeti za kupce i za pametnu kupovinu.
Detaljno istražite tržište i pratite cijene više mjeseci prije kupovine.
Razmotrite alternativne marke i modele koji nisu ,,in” ali su pouzdani i jeftiniji.
Provjerite sve moguće izvore – online oglase, auto placeve i privatne prodavače.
Ne žurite s kupovinom – strpljenje može donijeti bolju ponudu.
Zaključak.
Polovni automobili u BiH skuplji su nego ikad zbog kombinacije globalnih i lokalnih faktora: manjak novih vozila, inflacija, porezi, popularnost određenih modela i ograničena ponuda. Za kupce, ključno je informisati se, istražiti tržište i ne donositi odluku u žurbi. Iako cijene rastu, juz strpljenje i pažljivo planiranje i dalje je moguće pronaći polovan automobil koji je pouzdan, pristupačan i vrijedan uloženog novca. Dok gledate oglase, sjetite se da iako cijene rastu, pravi automobil čeka strpljivog kupca – možda baš Vas.
vazda.ba