7 C
Tuzla
Utorak, 18 Novembra, 2025

Kako nastaje parfem – od prve mirisne note do bočice na polici.

Parfem je mnogo više od mirisa. To su nauka, umjetnost, harmonija, hemija, botanika, psihologija i luksuz spojeni u jednu malu bočicu. Iako ga svakodnevno koristimo, vrlo malo ljudi zna kako zapravo nastaje parfem – od prve ideje do finalne kapi na koži. Današnja parfemska industrija vrijedi milijarde, ali proces izrade je ostao dovoljno magičan, precizan i tajnovit da ga mnogi nazivaju ,,modernom alhemijom”. U nastavku ćete pročitati kako nastaje jedan parfem – korak po korak, stvarno i bez romantiziranja.

kolekcija parfema

1. Ideja – sve počinje jednom emocijom.

Prvi korak nije ulje, nije bočica, nije laboratorij, prvi korak je – ideja. Kuće poput Diora, Chanela, Guccija ili niche brendovi kao Maison Francis Kurkdijan, Parfums de Marly i Xerjoff kreću od pitanja:

– Koji osjećaj želimo probuditi?

– Ko će ga nositi? Muškarac, žena ili svi?

– Treba li biti svjež, sladak, drvenast, orijentalan ili nešto drugo?

– Da li je za dan, za noć, poslovne ljude, mlade, starije, zauzete, slobodne, romantične?

Parfimer (tzv. ,,nos”) često dobije opis poput: ,,Napravi miris koji podsjeća na more u Italiji i topli vjetar u avgustu.” Zatim on mora od toga stvoriti kompoziciju, o kakvoj god rečenici, opisu i zahtjevu da se radi.

parfimer (nos) miriše note i uzorke i provjerava odgovara li zahtjevu kako bi mogao nastaviti dalje s pravljenjem traženog parfema

2. Sirovine – prirodne, sintetičke i one super rijetke.

Parfemi se danas rade kombinacijom prirodnih esencija i sintetičkih molekula.

Prirodne esencije dolaze iz:

cvijeća (jasmin, ruža, lavanda, neroli, tuberoza),

drveća (sandal, kedar, agar/oud),

smola (tamjan, mirta, benzoina),

začina (cimet, biber, kardamom),

citrusa (bergamot, limun, yuzu),

biljaka (vanilija, pačuli, vetiver).

ruže – primjer za prirodne esencije

Neke su ekstremno skupe:

oud (smola agar drveta) – čak i do 50000KM/kg,

ružino ulje – treba 3000kg ruža za 1kg ulja,

jasmin – bere se ručno prije svitanja,

iris (orris) – suši se 3 godine prije upotrebe.

primjer cvijeta iris

Sintetičke molekule:

Neophodne su zbog 3 razloga:

1. neke prirodne esencije su zabranjene (zaštita životinja),

2. neke bi bile previše skupe,

3. sintetičke daju stabilnost i trajnost.

jelen – primjer prirodne esencije koja je zabranjena zbog toga što se prirodni mošus (Musk) dobija iz žlijezde muškog mošusnog jelena, previše su ih ubijali pa je potpuna zabrana uvedena globalno

Danas najpoznatije sintetičke note su:

Iso E Super (drvenasto, lagano, dugo traje).

Ambroxan (mošusno, čisto, muževno).

Cashmeran (toplo, utješno, drveno).

Bez njih moderni parfemi ne bi ni postojali.

Iso E Super – najpoznatija sintetička nota

3. Note – srce parfema: gornje, srednje i bazne.

Parfem se uvijek sastoji od 3 dijela:

Gornje note (top notes):

– Traju prvih 5-15 minuta.

– Najčešće su svježe – citrusi, mente, lagani začini.

Srednje note (heart notes):

– Ovo je ,,ličnost parfema”.

– Cvjetne, začinske, voćne, aromatične note koje traju 2-4 sata.

Bazne note (base notes):

– Ostaju na koži 6-12 sati, nekad i duže.

– Mošus, vanilija, pačuli, oud, tonka, drvene note.

Kada se sve to spoji, nastaje parfemska piramida.

primjer piramide mirisa

4. Proces miješanja – gdje nastaje čarolija.

Parfimer bira 20-200 sastojaka i pravi kompoziciju kap po kap.

Svaka esencija ima svoju: snagu, volatilnost, stabilnost, cijenu i reakciju sa alkoholom.

Miješanje parfema može trajati mjesecima, a za velike kuće i do 2 godine.

parfimer bira sastojke i note te polako pravi kompoziciju

Ovdje nastaju parfemi poput:

Baccarat Rouge 540,

Dior Sauvage,

Chanel No.5,

Tom Ford Black Orchid.

Niti jedan nije nastao slučajno.

Chanel No.5 – jedan od najboljih parfema

5. Odležavanje – parfem mora ,,sazrijeti”.

Kad se kompozicija napravi, parfem mora odležati u inox tankovima 2-8 sedmica, a ponekad i nekoliko mjeseci.

Za to vrijeme:

– note se povezuju,

– alkohol se smiruje,

– miris postaje stabilniji.

Kao vino ili sir – vrijeme ga poboljša.

6. Razblaživanje – parfem, EDT, EDP, ekstrakt.

Parfem se ne stavlja ,,čist”.

Razblažuje se alkoholom prema željenoj jačini:

Parfem (Extrait) – 20-40% esencija, najskuplji.

EDP – 15-20% (najčešći).

EDT – 8-12%.

Cologne – 3-5%.

Zato se Sauvage EDT i Sauvage EDP razlikuju i u mirisu i u trajnosti.

parfem Dior Sauvage

7. Bočica – luksuz, dizajn i psihologija.

Neke bočice koštaju više nego sam sadržaj.

Kuće plaćaju dizajnere da naprave bočicu koja poručuje:

– snagu,

– ženstvenost,

– nostalgiju,

– luksuz,

– eleganciju.

Bočica je marketing. Što je bočica otmjenija, privlačnija, ljepša i ,,urednija” – to je bolje. Ljudi često kupe parfem jer izgleda ,,skuplje”.

različite bočice parfema

8. Testiranja – sigurnost je obavezna!

Prije nego što parfem izađe na tržište, on prolazi:

– dermatološka testiranja,

– stabilnost na svjetlu,

– reakciju na temperaturu,

– alergeni kontrole (IFRA standardi).

Zbog IFRA propisa, mnoge stare formulacije su promijenjene. Npr:

– Dior Fahrenheit,

– Chanel No.5,

– Gucci Rush.

Jer su neke prirodne note ograničene radi alergena.

IFRA – međunarodna udruga za mirise

9. Cijene – zašto su parfemi toliko skupi?

Cijenu formira 6 stvari:

1. rijetke sirovine,

2. poznati parfimer (npr. Kurkdjian, Jacques Polge),

3. marketing kampanje – modeli i reklame,

4. brending i dizajn bočice,

5. porezi i distribucija,

6. prodaja u parfimerijama (velike marže).

Kod niche parfema (MK, Amouage, Kilian) cijenu diže kvalitet ulja, a kod dizajnerskih brendova – marketing.

žena u parfimeriji isprobava mirise parfema

Zanimljivosti koje većina ljudi ne zna.

– Jasmin se bere ručno prije izlaska sunca, jer tada najjače miriše.

– Tvornička cijena parfema je često samo 5-10% maloprodajne cijene.

– Najskuplji parfem na svijetu košta preko 1300000 dolara (Shumukh).

– Muški i ženski parfemi su više marketinški koncept nego stvarna razlika.

– Mnogi ,,skupi” parfemi dijele potpuno iste molekule s ,,jeftinijim”.

najskuplji parfem na svijetu – Shumukh

Zaključak – parfem je umjetnost koju nosimo na koži.

Od berbe jasmina u Egiptu, preko laboratorija u Grasseu, do bočice na polici parfimerije – svaki parfem je mali svijet u sebi. Zato neke bočice koštaju kao zlato, a neke postanu kultni klasici. I zato kad staviš parfem na kožu, ne nosiš samo miris – nosiš priču, nauku, umjetnost i emociju u isto vrijeme.

vazda.ba

Obavezno pročitati